نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش با رویکرد توسعه نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش با رویکرد توسعه (KM۴D) و اولین جایزه مدیریت دانش، به همت «انجمن مدیریت ایران» و با همکاری «انجمن مدیریت دانش اتریش» و «دانشگاه خاتم» برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این همایش که در ۲۵ مهر ۱۳۹۷ و در محل دانشگاه خاتم برگزار شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس انجمن مدیریت دانش اتریش، رییس انجمن مدیریت ایران، استادان، فرهیختگان و دانشپژوهان مدیریت حضور داشتند.
شناسایی سازمانهای دانشی، ایجاد فضای ارتباطی میان سازمانهای دانشی، تشویق سازمانهای دانشی در راستای توسعه، ایجاد همافزایی در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و توسعه پایدار و شناسایی مزیتهای برتر سازمانها و ایجاد پایگاه دانشی در کشور از اهداف برگزاری این کنفرانس بود.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم با سرعت بسیار بالایی درحال وقوع است، گفت: در این شرایط علوم بین رشتهای و اتصال علوم مختلف با زنجیره فناوری اطلاعات امکانپذیر می شود. فناوری اطلاعات به عنوان یک واحد سازمانی دیگر معنی ندارد، بلکه باید مفهوم اصلی در هر سازمان شود.
وی ادامه داد: یکی از مفاهیمی که اقتصاد دیجیتال مطرح میکند اقتصاد اشتراکی است. امروز که کشور ما با تحریمهای ظالمانه و کمبود منابع برای سرمایهگذاری روبهرو است، اقتصاد اشتراکی میتواند بهعنوان یک راهحل برای بیرون رفتن از این شرایط مطرح شود.
آذری جهرمی تصریح کرد: هماکنون در کشور ساختارهای موازی و پروژههایی داریم که سازمانها میتوانند ظرفیت این پروژهها را در اختیار یکدیگر قرار دهند.
وزیر ارتباطات افزود: ضرورت دارد به لحاظ تئوری به مفهوم اقتصاد اشتراکی پرداخته شود و مصادیق آن تبیین و مطالبه شود. اقتصاد اشتراکی نیاز به شیوه و مدل دارد و باید ببینیم مدیریت در این شیوه چگونه است.
آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، با بیان اینکه نشر و ترویج مبانی و مفاهیم مدیریت دانش یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کنفرانس است گفت: سازمانهای پیشرو در طراحی، استقرار و بهکارگیری مجموعه دانشهای مورد نیاز خود و بهروز رسانی آن برنامههای مستمر و پیگیری را بر مبنای مدلهای مدیریت دانش اجرا میکنند.
با توجه به انفجار اطلاعات و تنوع دانش در حوزههای مختلف، لازم است رهبران و مدیران ارشد سازمانها استراتژیهای مناسب برای گردآوری، طبقهبندی، ذخیرهسازی، اشتراک و بهکارگیری دانش مورد نیاز خود را شناسایی کنند. مدیریت دانش یکی از الزامات اصلی سازمانهای دانشمحور است که برنامههای استراتژیک خود را بر اساس اصول مدیریت دانش طرحریزی میکنند. این سازمانها از دانش گران خود به عنوان سرمایههای انسانی بهره میگیرند. نکته مهم در استقرار موفق نظام مدیریت دانش ترویج فرهنگ سازمانی مبتنی بر یادگیری و اشتراکگذاری دانش است. در این سازمانها اطلاعات و دانش به عنوان منبع محرمانه و سری تلقی نمیشود بلکه به عنوان یک منبع استراتژیک ، دسترسی دانشگران به اطلاعات و دانش کسب شده را تسهیل می کنند و روی اطلاعات چنبره نمی زنند. رهبران این سازمان ها معتقدند با انتشار و بهکار گیری دانش مبتنی بر نوآوری و خلاقیت میتوان ارزشآفرینی کرد.
وی افزود: متاسفانه یکی از آسیبهایی که خیلی از نظامهای مدیریت و جوایز بینالمللی در سازمانهای ما ایجاد میکند این است که یک سیستم مدیریتی را وارد سازمانی میکنیم بدون اینکه زیرساختهای مناسب را آماده کرده باشیم. بنابراین وقتی سیستم وارد سازمان میشود کارکنان و مدیران چون مراحل قبل را فرا نگرفتهاند آن را نمیپذیرند و بهصورت نمایشی و تنها به صورت یک سری اسناد در کتابخانه به آن اکتفا میکنند و از فردا همان رویه قبلی را پیش میگیرند.
صائمیان بیان کرد: انتخاب دانش مورد نیاز سازمان بستگی به ماهیت و استراتژیهای سازمان دارد. امیدوار هستیم که این کنفرانس بتواند مقدمه خوبی برای ورود سازمانها جهت انتخاب و گزینش دانش مورد نیاز خود که در نهایت منجر به ارتقاء جایگاه ایران در منطقه و در حوزه بینالمللی خواهد شد، باشد.
در ادامه مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و رییس کنفرانس گفت: در مدیریت دانش داراییهای نهفته یک سازمان را به داراییهای قابل ارائه تبدیل میکنیم و از این طریق خلق ارزش میکنیم. در حوزه سرمایه انسانی اگر بدنه سازمان را در مدیریت یک سازمان مشارکت دهیم در عمل داریم دانش آن سازمان و دانستههای افراد سازمان را بارور کرده و به سرمایه اجتماعی تبدیل میکنیم.
وی ادامه داد: مدیریت دانش در سالهای اخیر به عنوان یکی از اساسیترین اشکال مدیریت و پایه و اساس دستیابی به بهرهوریهای بالا، محصولات و کیفیت بهتر تعریف شده است. این کنفرانس قصد دارد در یک سطح بسیار عملیاتی، در ضرورت توجه سازمانها به بحث مدیریت دانش گامهای اساسی بردارد. همچنین با انتخاب برخی از بنگاههای موفق و تشویق آنها، برای تداوم این موفقیتها و رساندن پیام آنها به سایر بنگاهها و پیام کنفرانس به سایر محافل نقشی موثر در بکارگیری مدیریت دانش در سازمان ها ایفا کنیم. امیدوار هستیم پیامهای این کنفرانس بتواند نقطه عطفی باشد در مدیریت دانش، مدیریتی که میتواند داراییهای غیرمشهود بنگاهها و سازمانها را به داراییهای مشهود و اثرگذار در خلق ارزش تبدیل کند.
وی ادامه داد: بانکپاسارگاد از سال ۱۳۹۰ خود را در معرض ارزیابیهای جایزه سازمانهای دانشی برتر (Make) قرار داد و موفق شد در نهایت جزو سه سازمانی که برای رقابتهای آسیایی انتخاب شدند، باشد. این بانک توانست در آن مرحله هم امتیازهای بسیار خوبی را کسب کند. بهطور مثال در حوزه رهبری توانست در سطح آسیا رتبه دوم را کسب کند و یا در حوزه استفاده از دانش مشتریان در خلق ارزش در بانک، بین شرکتها و بنگاههای بزرگ در سطح آسیا، توانست رتبه چهارم را کسب کند.
در این کنفرانس سخنرانیها و مقالات علمی متعددی در خصوص مدیریت دانش ارایه شد. همچنین پنلهای تخصصی در این زمینه برگزار و مطالب کاربردی در آنها مطرح شد. در پایان نیز گواهینامهها و تندیس درخت دانش نخستین جایزه مدیریت دانش به برگزیدگان اهدا شد